Stichting Plyskiv

Geeft Oekraïense weeskinderen een menselijk bestaan

Plyskiv

Plyskiv is armoedig een dorpje midden in Oekraïne in de provincie Vinnytsja, ca. 200 kilometer ten zuidwesten van de hoofdstad Kiev.
Plyskiv in Oekraïe Vinnytsja is wat oppervlakte betreft te vergelijken met Nederland en heeft minder dan één miljoen inwoners. Er zijn hiet ongeveer 4000 weeskinderen, die veelal onder erbarmelijke omstandigheden moet leven.

Plyskiv is één van de armste plaatsen in Vinnytsja. Hier wonen ongeveer 1400 mensen waarvan de meesten leven van de landbouw. Er is geen industrie ne het dorpje ligt erg afgelegen. De nutsvoorzieningen zijn zeer beperkt. Er zijn geen gas- en wateraansluitingen. De mensen moeten zelf het drinkwater oppompen. Voordat dit gedronken kan worden moet men het eerst koken. Dit gebeurt meestal op een houtgestookt fornuis.
Gelukkig is er wel elektriciteit aanwezig.

Het weeshuis

In dit afgelegen dorpje staat een weeshuis voor kinderen met een verstandelijke beperking.
In het weeshuis wonen ongeveer 100 kinderen waarvan 80 met een zware beperking en 20 met een wat lichtere beperking.

weeshuis in Oekraïe Helaas is er veel te weinig zorg voor deze kinderen. Er zijn slechts 5 personen die voor hen zorgen.
De kinderen zijn verdeeld in groepen van 25 tot 50 kinderen.

Door het beperkte aantal verzorgers gaat de meeste aandacht naar de kinderen met een wat hoger niveau. De anderen krijgen hierdoor weinig of zelfs geen aandacht.
De kinderen moeten de hele dag verblijven in een kale ruimte. De vloeren zijn van beton, de ramen zijn stuk en het is er koud en vochtig. Bij de deur staan twee "bewaaksters".

Er is voor deze kinderen geen enkele vorm van vermaak en er staat slechts één oud bankje waar ze ombeurten even op kunnen zitten. Er is geen speelgoed. Ze moeten de dag doorkomen zonder enkele vorm van vermaak.

Veel kinderen zijn incontinent en ze lopen vaak nat en vies rond. In de hoek staan vier metalen emmers waar ze hun behoefte in moeten doen.
Wanneer je de vieze lucht die hier hangt eenmaal geroken hebt, vergeet je die nooit weer.
De kinderen voelen zich niet geliefd en vervelen zich erg.
Elke dag is hetzelfde.

Erbarmelijke omstandigheden

De omstandigheden waaronder de kinderen in het weeshuis verblijven zijn ronduit erbarmelijk.
Er zijn een aantal grote slaapzalen waar 12 tot 16 kinderen moeten slapen. Deze zijn kaal en er zijn geen kasten om iets op te kunnen bergen.
De kleren liggen op een hoop, midden in de slaapzaal tussen de bedden.

De matrassen waarop de kinderen slapen zijn vochtig, soms zelfs nat en sommige spiraalbodems zijn zo doorgeroest dat er gaten in zitten.
De dekens hangen overdag buiten te drogen. De wasdrogers werken niet meer.
De was wordt nu gedroogd met behulp van een heteluchtkanon, wat zorgt voor gevaarlijke situaties. Er is maar 1 toilet en 1 douche voor al deze kinderen.
De situatie waarin deze kinderen moeten opgroeien is voor ons ondenkbaar.

Stichting Plyskiv wil hier graag verbetering in aanbrengen.